יחידה 9: מאפייני התרבות הבית-ספרית המטפחת הכוונה עצמית בלמידה ובהוראה

ביחידה זו ניסינו לאחד את כל המרכיבים שנידונו ביחידות הקודמות לכדי מערכת אחת. לשם כך הסתמכנו על "מודל הסביבון" (בירנבוים, 2000) הממחיש את הקשרים בין המרכיבים השונים. במערכת כזו מתרחשים תהליכי הל"ה הן בכיתה והן בחדר המורים. כל השותפים לתהליכים מציבים יעדים וחותרים להשגתם תוך שהם עוקבים אחר תהליך העשייה והלמידה שלהם, מווסתים אותו ואוספים בעקיבות ראיות לצורך הערכת ביצועיהם במגמה להמשיך לשפרם. ההורים והקהילה גם הם שותפים לעשייה ומספקים מידע לצורך ההערכה. גילויי התרבות הבית-ספרית, הבאים לביטוי בכל מעגלי התקשורת, ברמת הכיתה וברמת הצוות הפדגוגי, כוללים: דיאלוג, רפלקסיה, אפשרות בחירה, גמישות ופתיחות, אחריות ומחויבות, למידה שיתופית, הערכה ומשוב, אווירה דמוקרטית, כבוד ואֵמון הדדי, יוזמה והעזה, הנעה, אמונה ביכולת, אכפתיות (caring), העצמה והנאה.

הסבר על תרבות זו ועל גילוייה אפשר לקרוא במסך "הרחבה". מבחר מקורות ביבליוגרפיים ורשימת אתרים העוסקים בנושאי התרבות הבית-ספרית מופיעים במסך "מקורות מידע". במסך "קטעי וידאו" ניתן לצפות דרך גזרות "הסביבון" בפסיפס של התרבות הבית- ספרית שניסינו ליצור על ידי הארת פנים שונים שלה, כפי שהם באים לביטוי במערכת היחסים והפעילויות שבין המורים לבין התלמידים, בין התלמידים לבין עצמם, בין המורים לבין ההנהלה, בין המורים לבין עצמם ובין כולם לבין ההורים והקהילה. מסמכים ותמונות המציגים היבטים שונים של התרבות הבית-ספרית והקשר עם ההורים והקהילה כלולים במסך "מסמכים". הצעות לפעילויות ולשאלות שכדאי לדון בהן בהקשר לנושאים אלה מופיעות במסך "שאלות למחשבה".