יחידה 8: בית הספר כארגון לומד - מיקוד בלמידת המורים

יחידה זו עוסקת בתיאור תהליכי ההל"ה המתרחשים בבית הספר ברמת הצוות הפדגוגי ועניינה – תפקודו כארגון לומד החוקר את עצמו ואת עשייתו, המכוונת לטיפוח הכוונה עצמית בלמידה בקרב התלמידים, לצורך השבחת העשייה. התיאור מתמקד במנגנוני הלמידה של הארגון, בדרכים, באמצעים ובפעילויות הננקטות, זאת, תוך התייחסות לגילויי ההכוונה העצמית בלמידה של הצוות הפדגוגי עצמו בתחומים אלה: הקוגניטיבי, המטה-קוגניטיבי, המוטיבציוני, הבין-אישי ובתחום ניהול המשאבים.

לצורך כתיבת יחידה זו עקבנו אחר דיונים שהתקיימו בסדנאות מורים, שבהן בחנו וגיבשו מהלכי פעולה, עיצבו אמצעים וכלים והעריכו את האפקטיביות שלהם. כמו כן ראיינו מורות ומנהלות ואספנו מסמכים ולמדנו מהם כיצד מתפקד הצוות החינוכי כארגון לומד הבונה את הידע שלו, בנושא טיפוח לומדים בעלי הכוונה עצמית.

על כל אלה ניתן לקרוא במסך "הרחבה". מבחר מקורות ביבליוגרפיים ורשימת אתרים רלוונטיים מופיעים במסך "מקורות מידע". במסך "קטעי וידאו" אפשר לצפות בקטעים מחדר מורים לומד ובראיונות עם מורות ומנהלות על מנגנוני הלמידה המופעלים בארגון ועל תפקיד המנהל. במסך "מסמכים" מובאים תיעודים מתצפיות בחדר מורים לומד וכן מדגם של תמסירים ודוגמאות של תוצרים שנוצרו תוך כדי הלימוד המשותף. כמו כן מובאת מצגת שנושאה הוא מחקר פעולה ומטרתה לסייע למעוניינים להכיר מתודולוגיה זו החיונית ללמידת הארגון. במסך "שאלות למחשבה" מופיע תרשים, שמטרתו לסייע למורה ולצוות הפדגוגי לגזור שאלות להערכת איכות ההתערבויות הלימודיות שהפעילו.