קיצורי דרך
יחידה 1: הכוונה עצמית בלמידה והרציונל לטיפוחה
יחידה 2: עקרונות ה-הל"ה (הוראה-למידה-הערכה) החלופית
יחידה 3: הנחות יסוד להתערבות המכוונת לטיפוח לומדים בעלי הכוונה עצמית
יחידה 4: יצירת חזון משותף (מצע בית ספרי) ותוכנית לימודים בית ספרית (תלב"ס)
יחידה 5: סביבת לימוד המטפחת הכוונה עצמית
יחידה 6: שיח לימודי
יחידה 7: משוב והערכה בכיתה
יחידה 8: בית הספר כארגון לומד – מיקוד בלמידת המורים
יחידה 9: מאפייני התרבות הבית-ספרית המטפחת הכוונה עצמית בלמידה ובהוראה
סיכום
כיצד נוכל לדעת שסביבת למידה הנבנית היא אכן סביבה איכותית?
שאלות כלליות כדוגמת אלה שלהלן עשויות להנחות בתכנון סביבת למידה ובהערכתה:
- אילו הזדמנויות בחירה מזומנות לתלמידים בסביבת הלמידה? באיזו מידה הן מגוונות?
- באיזו מידה שוררת אווירה דמוקרטית בסביבת הלמידה?
- באיזו מידה כלולים בסביבת הלמידה מצבי-למידה-פתוחים המאפשרים פעילויות גמישות ללומדים?
- באיזו מידה מערכת השעות בבית הספר גמישה? בהתאם למה היא נקבעת?
- באיזו מידה שורר בסביבת הלמידה אקלים-מקדם-למידה?
- באיזו מידה ישנה היענות לשונות בין הלומדים וכיצד היא באה לידי ביטוי בסוג הפעילויות, בסוג האינטראקציות, בארגון החלל הפיזי ועוד?
- אילו הזדמנויות מציעה סביבת הלמידה לשימוש בידע שרכשו הלומדים?
- באיזו מידה נעשים קישורים בין תחומי דעת שונים בסביבת הלמידה?
- מי השותפים לעיצוב סביבת למידה ובמה באה לידי ביטוי תרומתם?
- כיצד קירות הכיתה משקפים את תהליכי הל"ה המתרחשים בסביבת הלמידה?
- כיצד הכשירויות הנבחרות באות לידי ביטוי בתהליכי ההערכה?
שאלות מפורטות והצעה לפעילויות בעקבות קריאת הסקירה ראו ב "שאלות למחשבה".