אווירה דמוקרטית

סביבה לימודית שבה מתפתח לומד בעל הכוונה עצמית היא סביבה שבה מאופיין מבנה ההרכב האנושי שלה בהיעדר ריכוזיות. בסביבה כזאת היחסים מושתתים על ערכים דמוקרטיים ולא על סמכותיות היררכית (בירנבוים, 1997; ברוקס וברוקס, 1997; גילד וחובריו, 1997; קשתי וחובריו, 1997). עקרונות של פתיחות וחופש בחירה יכולים להתגשם רק באווירה דמוקרטית שבה המורה והתלמידים גם יחד מהווים קהילה לומדת. ההחלטות בסביבת למידה כזו מתקבלות מתוך הסכמה הדדית ויחסי כבוד איש לרעהו. כל צומת בתהליך הלמידה עשוי לזמן דיון בין המורה לתלמידים על האפשרויות השונות, על שיקולי הדעת, על ההחלטה הנכונה לכל אחת ואחד מהם. סביבה כזו מעודדת תקשורת פתוחה, ניסוח משוב בונה והתייחסות שקולה למשוב. בסביבה כזו מתקיימים הבעה ושיח חופשי בין כל המשתתפים בתהליך הלמידה, יחס שוויוני ביניהם, הכולל שיתוף בקביעת הכרעות, בבחירת תוכני לימוד, בהכנת חומרים ופעילויות למידה, בחקירת נושאים ובתחומים בית-ספריים אחרים (בירנבוים, 1997; זילברשטיין וחוב', 2001; ענבר, 2000).
בסביבה כזו יש הכרה בשונות, ניתן ביטוי למחשבות אישיות (ברוקס וברוקס, 1997; זוהר, 1996; לוין, 1999) ומצפים שתלמידים יתרמו זה לזה וילמדו מהשונות. סביבה המכירה בשונות מטפחת את הביטחון העצמי של התלמידים ומעודדת אותם לעמוד על דעתם האישית.
בבתי הספר שהשתתפו בפרויקט, לכל אחד מהתלמידים כמו גם לכל אחד מהמורים יש אחריות לתפקיד כלשהו בחברת בית הספר. כל התלמידים מכיתה א' עד כיתה ו' משתייכים לוועדות העוסקות בתחומים מגוונים, כמו: ארגון ימי הולדת, הפעלת קיוסק, הפעלת ספרייה ותחזוקתה, טיפוח בפינת חי, השכנת שלום וכדומה. חברי הוועדות השונות נפגשים מדי שבוע במהלך הלימודים ועוסקים בתהליכי קבלת החלטות, בפתרון בעיות, בתכנון הפעילויות לכלל חברת בית הספר, בהערכתן וכדומה. תהליכי הבחירה לתפקידים השונים מתבססים על עיקרונות דמוקרטיים ובכך כל התלמידים מתנסים באופן אמיתי ואותנטי באווירה דמוקרטית. תהליך גיבוש האמנה הבית ספרית אף הוא מנוהל באופן דמוקרטי. האמנה של בית ספר מנוסחת בפורומים השונים (ברמת הכיתה, ברמת השכבה, ברמת המורים וברמת ההורים) וחותמת עליה כל קהילה בית ספרית. במסך "מסמכים" ניתן לראות צילומים של ילדים המצביעים בקלפיפנקס של "תעודת הבוחר", קירות שעליהם מפורטות הוועדות השונות ( תמונה א'תמונה ב'תמונה ג'תמונה ד'תמונה ה') ואת האמנה הבית ספרית שניתן בה ביטוי לעיקרונות הדמוקרטיה. באחד מקטעי הוידאו אפשר לצפות במנהלת בית ספר המספרת על המבנה של חברת הילדים בבית ספרה. זאת, על רקע פורום של תלמידים המתכנס מדי שבוע לדיון בדילמות ולפתרון בעיות שעל סדר היום הציבורי הבית ספרי. בקטע וידאו נוסף אפשר להתרשם מדברי התלמידים, המשתייכים לוועדות השונות, המעידים על תחושת האחריות שהם חשים.
כאמור סביבת למידה אשר בנויה על עיקרונות של גמישות, חופש בחירה ואווירה דמוקרטית, תורמת להכוונה עצמית בלמידה. ישנם גם מאפיינים ייחודיים של סביבת למידה התורמים לטיפוח כישורי לומד בעל הכוונה עצמית בתחומים אלה: התחום הקוגניטיבי, התחום המטה-קוגניטיבי, התחום הבין-אישי, התחום הריגושי-מוטיבציוני ותחום ניהול המשאבים. בהמשך נרחיב את דברינו על כל אחד מהתחומים האלה.