היבט אישי מקצועי

בספרות המקצועית הדנה בדמות המורים כאנשי מקצוע מודגשים סוגי הידע שעל המורים להיות מומחים בהם ולהפעיל את מומחיותם באופן מושכל. שולמן (Shulman, 1987) מונה שבע קטגוריות של ידע שמורים חייבים לשלוט בהן, לדעתו: ידע תחום התוכן הדיסציפלינרי; ידע פדגוגי כללי; ידע קוריקולרי; ידע תוכן פדגוגי (שילוב הידע הדיסציפלינרי עם הידע הפדגוגי, דהיינו, כיצד להפוך את ידע תחום הדעת למובן לתלמידים) ;ידע על תלמידים ומאפייניהם; ידע על הקשרים חינוכיים (כיתה, בית הספר, מערכות חינוך, קהילות ותרבויות) וכן ידע על השקפות חינוכיות, מטרות וערכים ועל הבסיס ההיסטורי והפילוסופי שלהם. לאחרונה מדגישים את חשיבותו של סוג ידע נוסף – ידע מתודולוגי – העוסק בדרכים שבאמצעותן יכולים המורים לחקור ולהעריך את איכות עשייתם, למשל, באמצעות ביצוע מחקרי פעולה (Cochran-Smith & Lytle, 1993). כמומחה במקצוע על המורה להיות בעל ידע עדכני בתחומים האלה. בשל ההתפתחויות והשינויים המהירים החלים בידע בעידן הנוכחי, שהוא גם מכונה "עידן הידע", נדרשים המורים, כמו כל מומחה במקצוע כלשהו, להיות לומדים לאורך חייהם ( LLL- Life long learners). עליהם להיות, אפוא, בעלי כישורים אורייניים, בעלי מוטיבציה להתפתחות מקצועית, בעלי נכונות להשקיע מאמצים ובעלי נטייה (דיספוזיציה) לבחינה עצמית, להתבוננות אינטרוספקטיבית וביקורתית כלפי עשייתם ומחשבותיהם. נטייה כזו, הבאה לידי ביטוי ברפלקסיה הנעשית לפני, במהלך, ולאחר העשייה, היא מאבני הבוחן של דמות איש או אשת המקצוע בכלל (Schön, 1987) והמורה בפרט (זילברשטיין, 1998).

בהקשר לעניינו ניתן, אפוא, לנסח הנחת יסוד כללית הטוענת שעל מנת לטפח לומדים בעלי הכוונה עצמית על המורים להיות בעלי מקצוע מומחים, ועליהם להיות לומדים בעלי הכוונה עצמית לאורך חייהם המקצועיים.

מאפיינים נוספים של דמות המורה, שנדרשים על מנת לטפח לומדים בעלי הכוונה עצמית, קשורים לתפקיד המורים כחונכים ומנחים הממוקדים בתלמידים לעניין זה ראו את קטעי הוידאו הבאים: מנהלת, מורה ותלמידים מדברים על תפקיד המורה כמנחה ומורה המדברת על השפעת השינוי בתפקידה. על המורים לאהוב ילדים, להאמין במסוגלותם של כל התלמידים להצליח, לגלות אכפתיות (caring), רגישות, להנעים בהליכותיהם, להיות סובלניים וסבלניים ורצוי שיהיו גם בעלי חוש הומור.

בתוקף תפקידם עליהם גם לגלות גמישות מחשבתית והתנהגותית, להיות פתוחים להתנסויות חדשות ובעלי יכולת להיות מופתעים. עליהם להפעיל שיקול דעת מושכל, להיות יצירתיים ולתפקד היטב במצבי אי-וודאות, עמימים. עליהם להיות בעלי יושרה המוכנים לקחת על עצמם אחריות ולשמש דוגמה לתלמידיהם. לסיכום, על המורים להיות מומחים במקצועם ובעלי חזון, המתמסרים לעבודתם ופועלים באופן מתמיד לשיפור תפקודם.