יחידה 4 - שאלות למחשבה

שאלות למחשבה
לפניכם שלושה תרשימים שכותרתם "מהמצע ועד לתוכנית הלימודים בכיתה: תרשים "עץ"תרשים "פירמידה" ותרשים "צעדים". התרשימים מתארים את התהליך המתרחש בבית הספר מהחשיבה על החזון המשותף – המצע הבית ספרי, וכתיבתו ועד לתוכנית הלימודים המתקיימת בכל כיתה וכיתה.
עיינו בתרשימים ובחרו את התרשים המתאים לכם.
בחנו ונתחו את התרשים ביחס למה שלמדתם על הנושא.
מצאו נקודות וצמתים בתהליך הדורשים הבהרה. דונו בהם במסגרת חדר מורים לומד.
נסו לחבר את התרשים הבית ספרי שלכם ובדקו את מרכיביו לאור מה שלמדתם על הנושא מתוך הספרות הרלוונטית.

שאלות היכולות להישאל בשלבים שונים של תהליך כתיבת המצע והתלב"ס, ואף בסופו כשאלות רפלקטיביות שילוו את תהליך הערכת הכתיבה בצוות:

  •  מיהם השותפים בכל אחד מהשלבים? מה מעמדם? איזה "משקל" ינתן לדבריהם/הצעותיהם?
  •  קולו של מי ישמע? מדוע?
  •  מה הקשר בין הרצונות/הצרכים/האמונות של השותפים בתהליך לבין אלו הממלכתיים, המתפרסמים בחוזרי מנכ"ל ובתוכניות הלימודים הרשמיות?
  •  האם ניתן למצוא במסמכי בית הספר או במצע הקיים הסברים, הצדקות ורעיוניות להנחות היסוד המקובלות על קהילת בית הספר?

  •  מה הקשר בין עבודתו של המורה בכיתה לבין המצע הבית ספרי? התבססו על דוגמאות אותנטיות.

  •  באיזה שלב כדאי להיכנס למהלך של רה-ניסוח המצע הקיים? מהי נקודת המוצא למהלך שכזה?

  •  אילו שלבים מקדימים נעשה בבית הספר לפני מהלך הרה-ניסוח?

פעילות מומלצת: בהתייחס לממדים המופיעים בטבלה שלהלן:
בדקו במסמכי בית הספר השונים ו/או במצע בית הספר ומצאו מהם הנחות היסוד, המטרות ועקרונות הביצוע עליהם מושתת עבודתכם.
נמקו כל בחירה שלכם וזיכרו שכל החלטה תחייב אתכם לביצועה.

שאלות לדיון על תכנון התלב"ס ותוכנית ההוראה/למידה בכיתה

  •  האם התוכנית עונה לצורכי התלמידים השונים? מתייחסת לעניין ויכולת התלמידים השונים?

  •  האם התוכנית עונה על צרכי החברה?

  •  האם התוכנית מתייחסת לגמישות בזמן, מקום, ארגון הלומדים, אופני הלמידה השונים?

  •  האם התוכנית מאפשרת בחירה של לומד ושל מורה?
  •  האם תוכנית ההוראה והלמידה הנגזרות מתוכנית הלימודים הבית ספרית מושתתות על פעילות התלמיד שיפרש ויבנה את הידע שלו במהלך התנסותו?
  •  האם התוכנית בנויה על מערך של הקשרים וקשרים עשירים ומורכבים הפורצים את מסגרת תחום הדעת הספציפי?
  •  האם התוכנית מזמנת מהלכי הערכה שונים תוך כדי הלמידה וההוראה?
  •  האם ממדי הערכה מתוכננים מראש ביחס למטרות ועקרונות הביצוע של תוכנית ההוראה/למידה?

  •  האם ממדי הערכה בהירים וידועים מראש ללומדים?

<הקודם

הבא>