יחידה 5 - שאלות למחשבה

להלן שתי פעילויות מומלצות בעקבות קריאת הסקירה בנושא סביבת הלמידה המטפחת הכוונה עצמית בלמידה.

פעילות א':
קראו מסמך סדנה לעיצוב סביבת לימודים – היבט פיזי (בית ספר "גבריאלי הכרמל") במסך "מסמכים".

פעילות ב':
מומלץ לבחור שתיים-שלוש כשירויות של לומד בעל הכוונה עצמית שברצונכם לטפח בקרב תלמידיכם (אפשר להיעזר ברשימת הכישורים המופיעה ביחידה 1). נתחו את סביבת הלמידה הנבנית על-פי העקרונות שנידונו בסקירה. אפשר להיעזר בשאלות ההערכה המתייחסות לסביבה כולה והמופיעות בחלקה האחרון של הסקירה וכן בשאלות הנוגעות למרכיביה של סביבת הלמידה שלהלן:

שאלות לגבי פעילויות:

  • באיזו מידה הפעילויות מכוונות לטיפוח הכשירויות הנבחרות?
  •  האם יש הלימה בין מטרות בית-הספר (החזון שלו, תכנית העבודה שלו לשנה הנוכחית וכולי) והפעילויות? מהי מידת ההלימה?
  •  מהי מידת הגיוון בפעילויות?
  •  אילו סוגים של תוצרים התלמידים יכולים ליצור? באיזו מידה באה לידי ביטוי בתוצרים, השונות בין הלומדים?
  •  באיזו מידה הפעילויות מזמנות ללומדים אינטראקציות חברתיות מגוונות?
  •  באיזו מידה הלומדים יכולים לארגן באופן גמיש את הזמן העומד לרשותם בהתאם למשימות שעליהם לבצע?
  •  באיזו מידה הפעילויות מנוסחות בשפת חשיבה עשירה?
  •  האם המשימות מנוסחות בשפה המכוונת לחשיבה שברצונכם לפתח?
  •  באיזו מידה הפעילויות מותאמות לאוכלוסיית התלמידים מבחינת הידע והניסיון הקודמים שלהם?
  •  באיזו מידה הזמן המוקצב לביצוע הפעילויות עומד בהלימה למטרותיהן?
  •  באיזו מידה הפעילויות פתוחות ומאפשרות גמישות מבחינת ביצועי התלמידים?
  •  באילו מסגרות יעבדו התלמידים? באופן אינדבידואלי, בזוגות, קבוצות?
  •  מהו ההרכב היעיל ביותר של הקבוצות לביצוע המשימה? עם מי התלמידים ישתפו פעולה?

שאלות על מקום הלמידה:

  • אם מתקיימת למידה במרחבים חוץ-כיתתיים, כיצד היא משתלבת בלמידה בתוך הכיתות?
  •  באיזו מידה מנוצלת הסביבה הקרובה של בית הספר ללמידה?
  •  באיזו מידה הסביבה פורצת את גבולות בית הספר ומאפשרת למידה ב"מצבים מהחיים"?
  •  באיזו מידה ארגון המרחבים מאפשר סוגי למידה שונים שמזמנות הפעילויות?
  •  באיזו מידה סביבת הלמידה מאורגנת באופן נוח ללמידה?

שאלות לגבי המשאבים:

  • מהם המשאבים (ציוד וחומרים, מקורות מידע, זמן) הדרושים לביצוע הפעילויות שבסביבה? באיזו מידה קיימים בסביבת הלמידה המשאבים הדרושים?
  •  כיצד מחשבים משולבים במרחבי הלמידה? באיזו מידה יש לתלמידים נגישות למחשבים? לאילו צרכים משולבים המחשבים? באיזו מידה נבדקת יעילות שילוב המחשבים לטיפוח הכשירויות הנבחרות?
  •  באיזו מידה ניתן עידוד ללומדים להיעזר בקהילה?
  •  מהם התנאים האופטימליים אשר יאפשרו לתלמידים להצליח לבצע את הפעילויות? באיזו מידה קיימים בסביבת הלמידה תנאים אלה?
  •  באיזו מידה יש ללומדים המשאבים הפנימיים (ידע, כישורים, מוטיבציה וכדומה) הנדרשים לתפקוד בסביבת הלמידה הנבנית?