קיצורי דרך
יחידה 1: הכוונה עצמית בלמידה והרציונל לטיפוחה
יחידה 2: עקרונות ה-הל"ה (הוראה-למידה-הערכה) החלופית
יחידה 3: הנחות יסוד להתערבות המכוונת לטיפוח לומדים בעלי הכוונה עצמית
יחידה 4: יצירת חזון משותף (מצע בית ספרי) ותוכנית לימודים בית ספרית (תלב"ס)
יחידה 5: סביבת לימוד המטפחת הכוונה עצמית
יחידה 6: שיח לימודי
יחידה 7: משוב והערכה בכיתה
יחידה 8: בית הספר כארגון לומד – מיקוד בלמידת המורים
יחידה 9: מאפייני התרבות הבית-ספרית המטפחת הכוונה עצמית בלמידה ובהוראה
יחידה 5 - שאלות למחשבה
להלן שתי פעילויות מומלצות בעקבות קריאת הסקירה בנושא סביבת הלמידה המטפחת הכוונה עצמית בלמידה.
פעילות א':
קראו מסמך סדנה לעיצוב סביבת לימודים – היבט פיזי (בית ספר "גבריאלי הכרמל") במסך "מסמכים".
פעילות ב':
מומלץ לבחור שתיים-שלוש כשירויות של לומד בעל הכוונה עצמית שברצונכם לטפח בקרב תלמידיכם (אפשר להיעזר ברשימת הכישורים המופיעה ביחידה 1). נתחו את סביבת הלמידה הנבנית על-פי העקרונות שנידונו בסקירה. אפשר להיעזר בשאלות ההערכה המתייחסות לסביבה כולה והמופיעות בחלקה האחרון של הסקירה וכן בשאלות הנוגעות למרכיביה של סביבת הלמידה שלהלן:
שאלות לגבי פעילויות:
- באיזו מידה הפעילויות מכוונות לטיפוח הכשירויות הנבחרות?
- האם יש הלימה בין מטרות בית-הספר (החזון שלו, תכנית העבודה שלו לשנה הנוכחית וכולי) והפעילויות? מהי מידת ההלימה?
- מהי מידת הגיוון בפעילויות?
- אילו סוגים של תוצרים התלמידים יכולים ליצור? באיזו מידה באה לידי ביטוי בתוצרים, השונות בין הלומדים?
- באיזו מידה הפעילויות מזמנות ללומדים אינטראקציות חברתיות מגוונות?
- באיזו מידה הלומדים יכולים לארגן באופן גמיש את הזמן העומד לרשותם בהתאם למשימות שעליהם לבצע?
- באיזו מידה הפעילויות מנוסחות בשפת חשיבה עשירה?
- האם המשימות מנוסחות בשפה המכוונת לחשיבה שברצונכם לפתח?
- באיזו מידה הפעילויות מותאמות לאוכלוסיית התלמידים מבחינת הידע והניסיון הקודמים שלהם?
- באיזו מידה הזמן המוקצב לביצוע הפעילויות עומד בהלימה למטרותיהן?
- באיזו מידה הפעילויות פתוחות ומאפשרות גמישות מבחינת ביצועי התלמידים?
- באילו מסגרות יעבדו התלמידים? באופן אינדבידואלי, בזוגות, קבוצות?
- מהו ההרכב היעיל ביותר של הקבוצות לביצוע המשימה? עם מי התלמידים ישתפו פעולה?
שאלות על מקום הלמידה:
- אם מתקיימת למידה במרחבים חוץ-כיתתיים, כיצד היא משתלבת בלמידה בתוך הכיתות?
- באיזו מידה מנוצלת הסביבה הקרובה של בית הספר ללמידה?
- באיזו מידה הסביבה פורצת את גבולות בית הספר ומאפשרת למידה ב"מצבים מהחיים"?
- באיזו מידה ארגון המרחבים מאפשר סוגי למידה שונים שמזמנות הפעילויות?
- באיזו מידה סביבת הלמידה מאורגנת באופן נוח ללמידה?
שאלות לגבי המשאבים:
- מהם המשאבים (ציוד וחומרים, מקורות מידע, זמן) הדרושים לביצוע הפעילויות שבסביבה? באיזו מידה קיימים בסביבת הלמידה המשאבים הדרושים?
- כיצד מחשבים משולבים במרחבי הלמידה? באיזו מידה יש לתלמידים נגישות למחשבים? לאילו צרכים משולבים המחשבים? באיזו מידה נבדקת יעילות שילוב המחשבים לטיפוח הכשירויות הנבחרות?
- באיזו מידה ניתן עידוד ללומדים להיעזר בקהילה?
- מהם התנאים האופטימליים אשר יאפשרו לתלמידים להצליח לבצע את הפעילויות? באיזו מידה קיימים בסביבת הלמידה תנאים אלה?
- באיזו מידה יש ללומדים המשאבים הפנימיים (ידע, כישורים, מוטיבציה וכדומה) הנדרשים לתפקוד בסביבת הלמידה הנבנית?