מהם מאפייני לומדים בעלי הכוונה עצמית בלמידה?

לסיכום הנאמר בסעיף הראשון של סקירה זו, אפשר לסרטט דמות של לומד או לומדת בעלי הכוונה עצמית בלמידה על פי מאפיינים אלה: גילוי מוטיבציה פנימית גבוהה; גילוי התמדה רבה בביצוע המשימה הלימודית; גילוי תושייה ויוזמה; הסתמכות על עצמם; גילוי דבקות במטרה; גילוי מודעות עצמית גבוהה; ידיעה לתכנן ולנהל לוח זמנים ללימודיהם; גילוי תחושת מחויבות להצלחה בלימודים; גילוי תחושת מסוגלות אישית להשגת מטרותיהם; הצבת מטרות למידה (מומחיות) בצד מטרות הישג (ביצוע); פיקוח על המחשבות ועל ההתנהגות על מנת להשיג את המטרות שהוצבו; ייחוס הישגים למאמצים האסטרטגיים שהושקעו; מסוגלות להבנות את הסביבה הלימודית באופן שתתאים לצרכים וחיפוש הסיוע הדרוש; גילוי אמביציה גבוהה וגילוי תחושת הגשמה (accomplishment) (Schunk & Zimmerman, 1994).

במסך "מסמכים" ביחידה זו כללנו תיעוד של סדנת מורים, שעסקה בתיאור המאפיינים של בוגר בית-הספר הרצוי, ובה עלו מאפיינים מסוג אלה שנזכרו לעיל. בסדנה התבקשו המורים לתאר תלמיד או תלמידה בכתתם המתאימים להדגים את המאפיין המסוים. בהמשך הסדנה ניסו המורים לברר לעצמם דרכי התערבות שיסייעו בידם לטפח מאפיינים אלה אצל תלמידיהם.

את המיומנויות והכישורים הספציפיים הנדרשים מלומדים בעלי הכוונה עצמית בלמידה אפשר למיין לחמש קטגוריות (בירנבוים, 1997):

  1. כשירויות קוגניטיביות: פתרון בעיות; חשיבה ביקורתית; חשיבה לוגית; חשיבה מקורית, יצירתיות; הבעה בכתב והבעה בעל פה; בחירת נושא והגדרתו; שאילת שאלות; שימוש מושכל במאגרי מידע; ניסוח השערות מחקר; תכנון תהליך או מערך המחקר; תיהלוך טקסט; בחירת מידע רלוונטי; עיבוד מידע וארגון מידע; התבוננות או תצפית; ניתוח נתונים; הצגת נתונים באופן מתקשר; מיזוג מידע; הסקת מסקנות; שיפוט או הערכה ועוד.
  2. כשירויות מטה-קוגניטיביות: הכרת עצמם כלומדים; שימוש מושכל באסטרטגיות למידה; הערכת יעילות האסטרטגיה; רפלקסיה; הערכה עצמית, ועוד.
  3. מיומנויות ניהול משאבים: חיפוש מקורות; ארגון הזמן והסביבה הלימודית; שימוש בכלי מחקר; חיפוש סיוע, ועוד.
  4. כשירות חברתית: תקשור עם הסביבה; ניהול שיח או דיון; שכנוע; הנהגה; עבודה בצוות; הקשבה; שיתוף פעולה; ניסוח משוב, קבלת משוב; ניסוח ביקורת, ועוד.
  5. איכויות אישיות: מוטיבציה פנימית; נקיטת יוזמה; סקרנות; פתיחות; עמידה במצבי תסכול; נטילת אחריות; אמונה ביכולת האישית; התמדה וגילוי כוח רצון; כושר ריכוז; הסתגלות לשינויים או גילוי גמישות; עצמאות, ועוד.

בתפריט "מסמכים" כללנו דוגמאות ממודעות "דרושים" המתפרסמות בעיתוני סוף השבוע, המצביעות על כך שהמאפיינים שנמנו לעיל הם אלה הנחוצים כיום בשוק העבודה.