אודות

 מקורות מידע

קטעי וידאו

  מסמכים

   שאלות למחשבה

קיצורי דרך

יחידה 1: הכוונה עצמית בלמידה והרציונל לטיפוחה
יחידה 2: עקרונות ה-הל"ה (הוראה-למידה-הערכה) החלופית
יחידה 3: הנחות יסוד להתערבות המכוונת לטיפוח לומדים בעלי הכוונה עצמית
יחידה 4: יצירת חזון משותף (מצע בית ספרי) ותוכנית לימודים בית ספרית (תלב"ס)
יחידה 5: סביבת לימוד המטפחת הכוונה עצמית
יחידה 6: שיח לימודי
יחידה 7: משוב והערכה בכיתה
יחידה 8: בית הספר כארגון לומד – מיקוד בלמידת המורים
יחידה 9: מאפייני התרבות הבית-ספרית המטפחת הכוונה עצמית בלמידה ובהוראה

מדוע חשוב לטפח הכוונה עצמית בלמידה?

העידן שבפתחו אנו נמצאים עם תחילתה של המאה העשרים ואחת, זכה לכינויים שונים – ביניהם: עידן הידע, העידן הפוסט-מודרניסטי, העידן הפוסט-אידיאולוגי. לעידן זה מאפיינים רבים ושונים, ביניהם: מורכבות הטכנולוגיה והשתלטותה על תחומי חיים רבים בד בבד עם הצטברות ידע והתחדשותו המהירה, תוך יצירת תחומי דעת חדשים; עליית חשיבותו של ה"הון השכלי" כמקור עוצמה לאומי על פני חשיבותם של משאבים אחרים; בעידן זה צפויה להשתנות הגדרת העיסוק של הפרט במהלך חייו, הן כתוצאה מההתפתחות המהירה של הידע, והן לאור העלייה בתוחלת החיים, שתאפשר קריירות מקצועיות שונות במשך החיים; בד בבד מתאפיין עידן זה בשינויים מהירים בתחומי הפוליטיקה, הכלכלה, החברה, המדע והאמנות; עולה בו עוצמתם של מוסדות רב-לאומים, ומאידך-גיסא ניכרת חתירה לארגון החיים הציבוריים לפי עקרונות המאופיינים בפיצול והיבדלות; יש פתיחות לרב-תרבויות, הגדרת המציאות והזהות של הפרט נעשות רב-ממדיות, ולפיכך פוחתת והולכת המחויבות של בני אדם למערכות ערכיות ציבוריות ומזוהות. בעקבות הפלורליזם הערכי חלה גם התרופפות אמות המידה לשיפוט בתחומים שבעבר היו בהם אמות מידה מוסכמות ומקובלות (אבירם, 1999; סלומון, 2000).

בין הכישורים הנדרשים לצורך תפקוד מוצלח בעידן שאלה הם מאפייניו ניתן למנות כישורים לאיתור ידע ולרכישת ידע חדש באופן עצמאי; כישורים לשימוש מושכל בידע לשם פתרון בעיות; כישורים לבחירה מושכלת ולהערכה ביקורתית תוך גיבוש אמות מידה במקרים שבהם לא קיימות אמות מידה מוסכמות; כישורים לתקשור ולשיתוף פעולה עם אחרים. בהכללה ניתן, איפוא, לומר כי לשם תפקוד מוצלח במאה העשרים ואחת נדרש אדם להיות מסתגל, חושב, אוטונומי, דהיינו, להיות לומד בעל הכוונה עצמית בלמידה שיתמיד בלמידתו לאורך החיים (life long learner).
בקטע הוידאו הבא תוכלו לצפות בתלמידים המסבירים את טיפוח כישורי ההכוונה העצמית בלמידה  וכן עדויות הורים על גילויי ההכוונה העצמית בלמידה של ילדיהם (קטע א'קטע ב').

<הקודם

הבא>