חופש הבחירה

"בן חורין צריך להישאר בן חורין
גם ברכישת דעת… דעת שנרכשה
תוך אונס אין לה קיום בנפש."
אפלטון

תנאי הכרחי לטיפוח הכוונה עצמית בלמידה הוא מתן אפשרות בחירה ללומדים
(Schunk, 2000). סביבת למידה המעודדת בחירה מאפשרת לתלמידים בחירות מסוגים שונים ומטילה עליהם את האחריות לפעול על פי בחירתם (זילברשטיין וחובריו, 1994). סביבת למידה צריכה להציע מגוון עשיר של אפשרויות בחירה וריבוי הזדמנויות בחירה מבחינת הזמן, הנושאים, אופן הלמידה וכדומה. אפשר לזמן לתלמידים לבחור מה ללמוד, במה להתמקד, כיצד ללמוד ובאילו מקורות וחומרי למידה להשתמש, מתי ללמוד ובאיזה קצב להתקדם, עם מי ללמוד וכיצד להיות מוערכים. זילברשטיין וחובריו (2001) גורסים, כי יש משמעות לתכיפות ההזדמנויות לבחירה. ריבוי ההזדמנויות ומגוון מושאי הבחירה תורם, לדבריהם, להשתרשות נורמות של "התנהגות בחירה".
סביבה לימודית גמישה הינה תנאי הכרחי לפיתוח יכולתם של הלומדים לבחור באופן מושכל
(Skager, 1984). אולם, גמישותה של הסביבה בלבד אינה מבטיחה שהלומדים אכן יקיימו תהליכי בחירה מושכלת. הסביבה צריכה לעודד את הלומדים לרצות לבחור. פיתוח דימוי חיובי, ביטחון עצמי, חופש מאימת הטעות והשגיאה, רצון להעז – אלו התנהגויות שתגמולן הנכון ועידודן יכולים לתרום לכך שהתלמידים ירצו לנצל את ההזדמנויות לבחירה שהסביבה מזמנת להם. אולם, לא די בקיום ההזדמנויות, וגם לא די ברצון הקיים לבחור, נחוצה גם היכולת לבחור בחירות רציונליות ומנומקות. לכן בסביבה לימודית המעודדת בחירה צריך להיות גם טיפוח מכוון של מיומנויות בחירה, כגון: יכולת לאסוף נתונים ממקורות שונים, יכולת פריסת חלופות שונות, יכולת השוואה בין אפשרויות שונות, יכולת לקבוע סדרי עדיפויות, יכולת בחירה תוך התחשבות באילוצים קיימים ויכולת לקחת אחריות לבחירה (זילברשטיין וחובריו, 1994).

אמצעי הל"ה (הוראה-למידה-הערכה) אפשריים המזמנים לתלמידים חופש בחירה בלמידה ובהערכה מחד-גיסא והמכוונים אותם בבחירתם מאידך-גיסא הם עבודת חקר, משימת ביצוע ותלקיט. במהלך התמודדות עם עבודות חקר, משימת ביצוע או במהלך ניהול התלקיט הלומדים נוטלים אחריות לבחירתם וכתוצאה מכך רבים הסיכויים שיחושו גם בעלות על למידתם ויממשו את מגוון הכישרונות והיכולות שלהם. במסך "מסמכים" ניתן להתרשם, למשל, מהבחירה שמבצעים התלמידים בחשיבה על הפריטים שאפשר לכלול בתלקיט "תהליך החקר" (הנחיות של המורההצעות הילדים) או משיקולי בחירה מגוונים ל"הכנסת עבודות לתלקיט" של תלמידי כיתה ג'. ראו גם תוצר ותהליך ביצוע של משימה בנושא "המזון" (תכנוןתיעוד המורהתוצריםרפלקסיה). במסמך זה מתוארים צומתי הכרעה רבים ומגוונים שהתלמידים נצבו בפניהם בביצוע המשימה. הם נדרשו לבחור בין החלופות השונות ולהצדיק את בחירתם.
גורם נוסף המסייע לתלמידים לבחור בחירה מושכלת הוא ידיעת הקריטריונים להערכת ביצועיהם. כאשר אלה ידועים להם מראש הקריטריונים מכוונים את התלמידים בביצועיהם ומהווים בסיס לשיקולי בחירה בצמתים שבהם הם נדרשים לבחור (ראו "משוב על תהליך בניית מחוון לנושא אישי"). משימות רבות אשר ניתנו לתלמידים בבתי הספר שבהם ביקרנו, לוו בקריטריונים להערכה. במסך "מסמכים" אפשר לראות דוגמאות לכך במשימות "נשים בעמדות המפתח" של בית-הספר "הגליל" (חלק א'חלק ב'), "עליות וירידות בחיי האדם". במקרים אחרים הקריטריונים אף גובשו ביחד עם התלמידים (ראו לדוגמה קטע מתוך סרטון המתאר בניית מחוון עם קבוצת התלמידים).