קיצורי דרך
יחידה 1: הכוונה עצמית בלמידה והרציונל לטיפוחה
יחידה 2: עקרונות ה-הל"ה (הוראה-למידה-הערכה) החלופית
יחידה 3: הנחות יסוד להתערבות המכוונת לטיפוח לומדים בעלי הכוונה עצמית
יחידה 4: יצירת חזון משותף (מצע בית ספרי) ותוכנית לימודים בית ספרית (תלב"ס)
יחידה 5: סביבת לימוד המטפחת הכוונה עצמית
יחידה 6: שיח לימודי
יחידה 7: משוב והערכה בכיתה
יחידה 8: בית הספר כארגון לומד – מיקוד בלמידת המורים
יחידה 9: מאפייני התרבות הבית-ספרית המטפחת הכוונה עצמית בלמידה ובהוראה
יחידה 7 - מקורות מידע
אמדור, ל' (1999). התלקיט: כלי הערכה התומך בהוראה ומקדם למידה. רמת אביב: מט"ח, המרכז לטכנולוגיה חינוכית.
אמדור, ל' וגורדון, ק' (1999). מטלת ביצוע בהוראת אנגלית כשפה זרה (EFL): סקר דעת-קהל בנושא "תהליך השלום". בתוך: מ' בירנבוים (עורכת). הערכה מושכלת – מתיאוריה למעשה. (עמ' 67-94) תל אביב: רמות.
אמדור, ל' וויטל, ע' (1999). בדרך אל התלקיט: נסיונות ראשונים ביישום התלקיט בבית הספר היסודי. בתוך: מ' בירנבוים (עורכת). הערכה מושכלת – מתיאוריה למעשה. (עמ' 327-367) תל אביב: רמות.
בירנבוים, מ' (1997א') . חלופות בהערכת הישגים. תל אביב: רמות
בירנבוים, מ' (1997 ב'). ערכה למיפוי ולהערכה של כישורי הכוונה עצמית בלמידה בדרך החקר. ירושלים: משרד החינוך התרבות והספורט, האגף לחינוך יסודי, המחלקה לתכניות ושיטות.
בירנבוים, מ' (עורכת) (1999). הערכה מושכלת – מתיאוריה למעשה. תל אביב: רמות.
הלפרין- אשורי, ר', אורשר, ל', זמיר, ר' וגניס, א' (1999). דיון בסוגיה של שיתוף התלמידים בפיתוח מחוונים. בתוך: מ' בירנבוים (עורכת). הערכה מושכלת – מתיאוריה למעשה. (עמ' 369-378) תל אביב: רמות.
יועד, צ' (1999). יומני תיעוד למידה בבית-הספר היסודי. בתוך: מ' בירנבוים (עורכת). הערכה מושכלת – מתיאוריה למעשה. (עמ' 275-287) תל אביב: רמות.
לוי, מ' (1999). מטלת ביצוע בגיאומטריה: תכנון חדר חלומותי. בתוך: מ' בירנבוים (עורכת). הערכה מושכלת – מתיאוריה למעשה. (עמ' 163-193) תל אביב: רמות.
נחום, ט' ואמיר, ז' (1999). מטלת ביצוע על-תחומית: הוראה, למידה, הערכה- "משחק מלהיב". בתוך: מ' בירנבוים (עורכת). הערכה מושכלת – מתיאוריה למעשה. (עמ' 217-257) תל אביב: רמות.
שריג, ג' (1996). לדעת דבר: כישורי עיון וחקירה. תל אביב: מסדה.
שריג, ג' (1997). לכתוב דבר – כתיבה לשם חשיבה. אור-יהודה: הד ארצי-מסדה.
Assessment Reform Group (2002). Assessment for learning: 10 principles (poster). University of Bristol, UK: Author.
Birenbaum, M. (1996). Assessment 2000: Toward a pluralistic approach to assessment. In M. Birenbaum & F.J.R.C. Dochy (Eds.) Alternatives in assessment of achievement, learning processes and prior knowledge (pp. 3-29). Boston, MA: Kluwer.
Birenbaum, M. (in press). New insights into learning and teaching and their implications for assessment. In: M. Segers, F. Dochy, & E. Cascallar (Eds.). Optimizing new methods of assessment: In search of quality and standards. Boston, MA: Kluwe.
Birenbaum, M., & Amdur, L. (1999). Reflective active learning in a graduate course on assessment. Higher Education Research and Development, 18(2), 201-218.
Black, P., & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education, 5 (1) 7-74.
Delandshere, G., & Petrosky, A. R. (1998). Assessment of complex performances: Limitations of key measurement assumptions. Educational Researcher, 27(2), 14-24.
Dierick, S., & Dochy, F. (2001). New lines in edumetrics: new forms of assessment lead to new assessment criteria. Studies in Educational Evaluation, 27, 307-329.
Dochy, F., & Moerkerke, G. (1997). Assessment as a major influence on learning and instruction. International Journal of Educational Research, 27(5), 415-432.
Guskey, T. R. (1994). Making the grade: What benefits students? Educational Leadership, 52, 14-20.
Messick, S. (1989). Validity, In: R. L. Linn (Ed.), Educational measurement (3rd ed.) (pp. 13-103) New York: Macmillan.
Moss, P. A. (1996). Enlarging the dialogue in educational measurement: Voice from interpretive research traditions. Educational Researcher, 24(1), 20-28, 43.
Perkins D. N., & Blythe, T. (1994). Putting understanding up front. Educational Leadership, 51(5), 11-13.
Sadler, R. (1989). Formative assessment and the design of instructional systems. Instructional Science, 18, 119-144.
Sarig, G. (1996). Academic literacy as ways of getting to know: What can be assessed? In: M. Birenbaum & F.J.R.C. Dochy (Eds.), Alternatives in assessment of achievements, learning processes and prior knowledge (pp. 161-199). Boston: MA: Kluwer.
Vygotzky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes (trans.). Cambridge, MA: Harvard University Press.
Wiggins, G. (1994). Towards better report cards. Educational Leadership, 52(2), 28-37.
רשימת אתרים המכילים חומרים בנושאי הערכה
- http://www.education.gov.il/yesodi/haaracha2.htm#8
אתר למידע על המשוב הבית-ספרי- מאגרי המשימות לחינוך היסודי - http://www.cse.ucla.edu/
CRESST – National Center for Research on Evaluation, Standards and Student Testing - http://www.mcrel.org/
Mid-continent Research for Education and Learning - http://www.ncrel.org/
North Central Regional Educational Laboratory - http://www.nwrel.org/
Northwest Regional Educational Laboratory - http://www.wested.org
Welcome to WestEd - http://www.ets.org/
The Educational Testing Home Page - http://www.etni.org.il/
ETNI- English Teachers Network – Israel - http://www.enc.org/topics/assessment/
Eisenhower National Clearinghouse (math and science K-12) - http://forum.swarthmore.edu/mathed/assessment.html
Authentic assessment-mathematics Home page