יחידה 7 - שאלות למחשבה

לעניין מטרות ההערכה

  •  בסקירת הספרות ביחידה זו מופיעים שני מושגים המתארים מטרות הערכה שונות: הל"ל ו הש"ל. הביאו דוגמאות להערכות שביצעתם לצורך השגת כל אחת ממטרות אלה. דונו ביתרונות ובחסרונות של כל אחת ממטרות הערכה אלה.


לעניין כלי הערכה

  •  פעילות מומלצת: לקראת דיון בכלי הערכה חלופיים ניתן להציע לכמה מורים לקרוא פרקים מתוך הספר "הערכה מושכלת" (בירנבוים, 1999), בהתאם למקצוע ההוראה שלהם, ולבקשם להציג את כלי ההערכה ואת התובנות שלהם בעקבות הקריאה לגבי מטרות השימוש בכלי, מאפייניו של הכלי והשיקולים הכרוכים בעיצובו ובשימוש בו.

לעניין התעודה

  •  פעילות מומלצת: בחנו את התעודות הנהוגות בבית-ספרכם בהתייחס לשאלות הבאות: האם ישנה הלימה בינן לבין התלב"ס? האם מובן על סמך אלו ראיות נתנה ההערכה? האם קיים איזון בין התכנים למיומנויות?
  •  פעילות מומלצת: בחנו את התעודות המופיעות במסך "מסמכים" ביחידה זו (תעודה א' – מסמך 1מסמך 2מסמך 3 ותעודה ב'). האם יש בתעודות התייחסות לכישורי הכוונה עצמית בלמידה? השוו תעודות אלה לתעודות הנהוגות בבית-ספרכם. אלו שאלות עולות בדעתכם בעקבות השוואה זו?
  •  פעילות מומלצת: צפו בקטעי ווידאו העוסקים ב"חדר מורים לומד" בנושא התעודה (קטעים א'ב' ו- ג') ובמסמכים א' וב' והיעזרו בהם כנקודת פתיחה לדיון בנושא התעודה.